» Saabyes bibliotek

Saabyes bibliotek

Profesjonalisering og skarpere fokus har gitt penger i kassen for Sortland Hotell.  

Foto: Hanne Løkås Veigård

Nært samarbeid med Nordlandsforskning har bidratt til rendyrkning av konseptet ”Kulturhotellet i nord” og omsetningsøkning.

Kompetansemeglingsprosjektet ”Kulturhotellet i nord” har tatt utgangspunkt i hvordan litteratur og bildende kunst kan være utviklingsressurser for en bedrift. Prosjektet er en del av VRI Opplevelsesbasert reiseliv, og er gjennomført av Nordlandsforskning i samarbeid med Sortland hotell. Gjennom prosjektet er det gjort en kartlegging av bedriftens ressurser og muligheter, og det er utviklet en ”kokebok” for videre bedriftsutvikling.

Fra du kommer inn på Sortland hotell fornemmer du at stedet tilbyr mer enn det må. Du er omgitt av kunst i ord og bilder, døren står åpen til det særegne Saabyes bibliotek, gjesterommene har originalkunst på veggen. Og du får vennlig ord fra betjeningen, enten det er resepsjonist, kjøkkensjef, stuepike eller daglig leder som seiler forbi.
- Vi kaller det ”å by på en nordlending”, sier daglig leder Inger Anne Hellman.

I 2010 har hotelleier Harald M. Jacobsen samarbeidet med forsker Tone Magnussen fra Nordlandsforskning. Kompetansemegling handler om å få forskerhjelp til å finne fram til eksisterende kompetansen og omsette den i praksis.

- Prosessen har vært nyttig og lærerik. Den har utvilsomt bidratt til en styrking av produktet og økt inntjening. Kompetansemegling er en arbeidsmetode vi gjerne fortsetter med, sier Jacobsen.

Økt omsetning
Ved utgangen av september 2010 kunne hotellet vise til en omsetningsøkning på 23 prosent, sammenlignet med samme periode året før
- Vi satser på en unik opplevelse, både med hensyn til håndlaget, kortreist mat, hjertevarm service og estetisk inntrykk. Når gjestene kan få alt innenfor hotellets vegger er det mange som velger å bli et døgn ekstra, sier Jacobsen og Hellman.
De legger til:
- Det blir utvilsomt penger utav det. Men det er viktig at alt er skikkelig og gjennomført. Kvalitet trekker til seg kvalitet.

Hotelleieren har et vell av kontakter og luftige ideer, og hadde lenge savnet en sparringspartner for å få systematisert utviklingen av et hotell som kunne tilby mer enn ei oppredd seng og god mat. Løsningen fant han da han deltok i speed dating på Nordnorsk Opplevelseskonferanse i Narvik i 2008.
- I et halvt minutt hadde jeg forsker Roar Samuelsen fra Nordlandsforskning ved andre siden av bordet. ”Vi må snakkes mer etterpå!” sa han. Og jeg hang meg på. Dette ledet etter hvert til kompetansemeglingsprosjektet, som vi er glade for å ha gjennomført, sier Jacobsen.

 Forfattergjester

Jacobsen hadde drevet Strand hotell på Sortland i mange år. I 2004 overtok han konkurrenten Sortland Hotell. Allerede ved overtakelsen drømte den kulturglade gründeren om å lage et bibliotek med Lars Saabye Christensens bøker. Forfatteren bodde på Sortland i 15 år fra midten av 1980-tallet,
og hotelleieren så tidlig en forbindelseslinje mellom Christensen og Knut Hamsun, som hadde bodd på rom nummer 10 på Sortland Hotell noen måneder i 1911 og 1912.

- Jeg visste at Knut Hamsun var Saabye Christensens store forbilde, så forbindelseslinjen var der. Sistnevnte har dessuten lagt deler av handlingen i romanen ”Bisettelsen” til hotellet vårt. Da Saabye Christensen valgte å donere ett eksemplar av alle verkene sine til oss, satte det fart i drømmen om å gjøre Sortland Hotell til kulturhotellet, forteller Jacobsen.

Forskerhjelp

Saabyes bibliotek ble åpnet i mars 2008. Biblioteket var tidligere en mørk tv-stue. I dag er det et smakfullt spisested med åndelig føde som garnityr. Hotellet har, med Saabye Christensens velsignelse, fått laget vinglass med forfatterens håndskrift som diskret logo.

Da hotellet kontaktet Nordlandsforskning var det for å få hjelp til å utnytte Saabyes bibliotek ytterligere i hotelldriften. Målet med kompetansemegling er hele tiden verdiskaping.

Begrepet ”Kulturhotellet i nord” kom først mot slutten avsamarbeidet, men det ble tidlig klart at kultur skal gjennomsyre hotellet og medarbeiderne, sier forsker Tone Magnussen i Nordlandsforskning.

Lokalsamfunnet

Både forskeren og hotelleieren medgir at det tok litt tid før samarbeidet gikk seg til.

– Det var en famlende start, men prosessen ble etter hvert både skjerpende og givende. Samarbeidet ga meg et positiv tidspress, slik at jeg måtte prioritere utviklingsarbeid. Det er dessuten en styrke å ha vært forsket på. Å ha dokumentasjon på det man gjør, gir et godt rykte og styrker hotellets posisjon, sier Harald M. Jacobsen.

Hotelleier og daglig leder er ikke i tvil om at samarbeidet med forskeren har kastet av seg – på mer enn en måte.

- Vi er i ferd med å utvikle et nisjeprodukt som gir oss noe å stå imot konkurrenter med. Et rendyrket konsept gjør oss mindre sårbare. Det gir også legitimitet i lokalsamfunnet. Ingen kan beskylde oss for at vi skor oss på andre. Det er hele tiden hotellet som tar den økonomiske risikoen, og vi er opptatt av å bidra til lokalsamfunnet. Hotellets og stedets identitet henger sammen, mener Jacobsen.

Finslipt perle

I løpet av kompetansemeglingsprosjektet har hotellet finslipt sin kulturperle. Listen over kulturelle innslag i hotelldriften er lang. Foruten komplett Saabye-samling, som også inkluderer forfatterens håndskrevne originalmanus til romanen ”Herman”, byr hotellet på en rikholdig boksamling som er til gjestenes avbenyttelse.

Alle rom har originalkunst på veggene.

To byster – en av Saabye Christensen og en av Knut Hamsun - troner i henholdsvis Saabyes bibliotek og Hamsun-foajeen. Bystene er laget av Nico Widerberg. Han har også laget maleri og grafiske trykk som utsmykker hotellet.

Rød tråd. Eller blå?

Sortland Hotell samarbeider gjerne videre med forskere.
- Samarbeidet har munnet ut i en konkret ”kokebok”, som gjør det enklere å ta nye steg for å utvikle Kulturhotellet i nord, sier Jakobsen.

Og planer framover er de ikke i beit for. Daglig leder drømmer om et galleri i underetasjen. Hotelleieren ser for seg en opplyst skulpturpark utenfor hotellet. Og en ekstra etasje med kurs- konferanseavdeling med utsikt mot fjellet Møysalen. Og kanskje golvtepper i korridorene med innvevde, litterære sitater…

- Kultur går som en selvforklarende, rød tråd gjennom hele hotellet. Rød tråd, eller kanskje blå – ettersom vi er i Den blå byen, sier Harald M. Jacobsen.

Tekst og foto: Hanne Løkås Veigård